Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen i Hyrdebakken

Vores praksis

 

Hyrdebakken er én af to institutioner i Ebeltoft Børnehus, den anden hedder Æblehaven. Vi arbejder som to selvstændige institutioner, men har alle de fordele der er ved at være en del af et større børnehus. 
Vi er beliggende i Ebeltoft i naturskønne omgivelser tæt på skov, strand og by, som vi ofte benytter os af. Børnehuset Hyrdebakken er en integreret institution normeret til 44 børnehavebørn og 13 vuggestuebørn. Huset er opdelt i en vuggestuegruppe og to børnehavegrupper, men besøg i henholdsvis børnehave og vuggestue er ofte brugt, især i ydertimerne. Vi er et hus der åbner og lukker sammen hver dag. 

I Danmark har vi valgt at ”holde børn bag hegn”. Det er vi meget bevidste om, og derfor har vi stor fokus på at skabe et udviklende og inspirerende børneliv. 
Vi bruger vores uderum aktivt i vores hverdag og vi er blivet en friluftscertificeret i 2022. Vi laver ofte bål i Hyrdebakken. Her er vi voksne meget opmærksomme på at vores børnegruppen er deltagende i processen omkring at få tændt bålet, nogle børn er med til at hente brænde, andre er med til at hugge brænde til bålet og en passer måske på vandkanden, børnene hjælper i det omfang som er svarende til deres udvikling. 

Vores motorikrum er flittigt brugt både formiddag og eftermiddag. Rummet danner rammen for at børnene på tværs af deres alder kan danne relationer til hinanden, udover at motorikken også udfordres, bliver børnene også udfordret eks. i turtagning og i omsorg/opmærksomhed for hinanden hvis et barn eks. Falder og slår sig, eller hvis noget er svært. 

Vi bruger ofte skoven tæt på os som udflugtsmål. Her lærer børnene at hjælpe hinanden, de store børn holder et mindre barn i hånden og vi voksne italesætter med en positiv indgangsvinkel inden afgang fra børnehaven, at vi har brug for at de store børn hjælper os med at lære de mindre børn hvordan vi eksempelvis passer på hinanden når vi skal over/går ved vejen. 

hyrdebakken bygning

 

I børnehaven vægter vi meget højt at vores hus det meste af dagen er ét stort fælles hus på tværs af både børnegrupperne, alder, køn og personale. Vi er dog i personalegruppen meget bevidste om at fællesskabet og de forskellige aktiviteter 
skal give mening for det enkelte barn – i forhold til trivsel og videreudvikling hos barnet. 
I Børnehuset Hyrdebakken arbejder vi ud fra Den styrkede pædagogiske læreplan og Klar til læring. Alle medarbejdere er uddannet i ICDP, hvilket giver et fælles afsæt i den pædagogiske tilgang. Ligeledes arbejder vi ud fra et pædagogisk årshjul og systemisk evaluering. Dette giver rum og tid til det allervigtigste nemlig relations arbejdet. Derudover har Hyrdebakken et særligt fokus på sprog, motorik og relationer, hvilket kommer til udtryk i bl.a. indretningen af vores læringsmiljøer og vores grundkultur. 
Huset er indrettet med fokus på læringsmiljøer og med fokus på børneperspektivet. Børnene har som udgangspunkt mulighed for selv at vælge, hvor i huset de vil lege, og hvem de vil være sammen med. De voksne fordeler sig i huset og sætter dagens aktiviteter i gang, men i løbet af dagen er der også plads til at fordybe sig i leg med sine bedste venner. 

Vi vægter det tværfaglige samarbejde højt. Vi samarbejder med PPR, sundhedsplejersken, dagplejen, skolen og lokalmiljøet, hvilket er til stor gavn for alle. 
Børnehaven og vuggestuen har hver deres store legeplads med masser af udfoldelsesmuligheder – bakker med godt udsyn, fantastiske gemmesteder, en god stor sandkasse, gynger, legehuse og steder til leg med vand. Børnehaven har også et klatrestativ og en stor Mooncar-bane. Hyrdebakkens legepladser danner rammer for alderssvarende muligheder og aktiviteter.
Vi tænker legepladsen som ”Plads til leg” som et vigtigt aktiv for børns mulighed for at eksperimentere, lege og lære med kroppen i centrum. Vi er opmærksomme på at legepladsen skal være i fortsat udvikling. 
Vi lever op til vores ambition om at have en børnehave og vuggestue af høj kvalitet både for børn og voksne. Dette fordrer at alle er deltagende, nærværende og engageret samt at man tager ansvar i fællesskabet.

Dokumenter