ÅBNINGSTIDER
Mandag-torsdag: kl. 6.30-17.00
Fredag: kl. 6.30-16.00
Lukkedage: Grundlovsdag og juleaftensdag.
KONTAKT
Der kan ringes direkte til den enkelte stue, brug gerne SMS, men indtal venligst ikke beskeder.
Grøn stue: 51 44 92 02
Gul stue: 51 44 92 09
Rød stue: 21 34 07 87
Regnbuen 51 44 92 10
Leder, Inger Sevelsted Skovbo: 23 24 87 09
Pædagogfaglig leder
HVEM ER VI?
Æblehaven består af et børnehavehus med fire stuer; Rød, gul, grøn og regnbuen, samt et vuggestuehus med to stuer; Spilopperne og Krudtuglerne.
Grøn stue:
Pædagog: Gitte Rugholm Henriksen
Pædagog: Rikke Revsbech Mikkelsen
Pædagogisk assistent: Anja Bendtsen Iversen
Gul stue:
Pædagog: Claus Selde
Pædagog:
Pædagogisk assistent: Mia Serwin
Rød stue:
Pædagog: Stine Albæk
Pædagog: Laura Phillipsen
Pædagogmedhjælper: Amalie
Regnbue stue:
Pædagog: Lotte Hansen
Pædagog: Mette Marie Mikkelsen
Pædagogmedhjælper: Andreas
FORVENTNINGER TIL FORÆLDRESAMARBEJDE
Vi ser frem til et godt samarbejde med dig bygget på åbenhed og tillid. Vi forventer, at du orienterer os, hvis der i familien sker ændringer, som kan have betydning for dit barns trivsel og henvender dig , hvis du undrer dig, eller har en bekymring, der vedrører dit barn. I dagligdagen skal du hjælpe dit barn med at holde orden i garderoben. Du skal holde dig orienteret ved at læse på tavlen hver dag og tage sedler med hjem. Samtidig er det vigtig at du orienterer dig på aula. I løbet af året har vi forskellige forældrearrangementer. Vi har en forventning om, at du deltager i disse.
Husk, at du er dit barns vigtigste rollemodel. Derfor kan du lære dit barn gode omgangsformer ved at hilse på de andre børn, forældre og personalet. Hjælpe dit barn til at indgå i forskellige fællesskaber. Det kan ske når du afleverer dit barn om morgenen, så du ikke altid afleverer til den samme voksen eller ved de samme børn. Derudover kan du følge os på Aula.
FORSIKRINGSFORHOLD
Kommunen tegner ikke forsikringer for dit barn mens barnet er i daginstitution, derfor er det dit ansvar, at have en forsikring, der dækker ved uheld.
SAMTALER
Vi tilbyder som udgangspunkt forældresamtaler en gang om året. Samtaler hvor vi ud fra vores erfaringer og faglige baggrund vejleder om barnets trivsel, udvikling og læring i børnegruppen.
Forældresamtaler tager udgangspunkt i Syddjurs Kommunes retningslinjer klar til læring.
Hvis du eller vi vurderer, at der er brug for ekstra samtaler, så aftaler vi det.
VORES FAGLIGHED
I Æblehaven gør vi meget for at personalet kommer på efteruddannelse og div. kurser.
Vi arbejder ud fra den styrkede pædagogiske læreplan. Med ekstra fokus på sprog, motorik og relationer.
I forhold til sprog, har vi en gruppe for de 2-sprogede børn. De tilbydes aktiviteter en gang om ugen tilrettelagt af vores sprogpædagog.
I Syddjurs kommune arbejder vi med de 6 læringskompetencer: robusthed, behovsudsættelse, nysgerrighed, vedholdenhed, automatisering og gode omgangsformer.
Yderligere info:
https://www.syddjurs.dk/borger/skoler-og-uddannelse/klar-til-laering
SAMARBEJDSPARTNERE
Vibeke Risbjerg Tramp: Socialfaglig rådgiver
vtr@syddjurs.dk / 51 54 34 95
Sigbritt Groa Skovsby: Sundhedsplejerske
sigs@syddjurs.dk / 29 45 11 35
BESTYRELSEN
Gennem forældrebestyrelsen har du som forælder mulighed for at have indflydelse på drift og pædagogiske principper i Ebeltoft Børnehus. Hvert år i september er der valg til bestyrelsen. Vi har fælles bestyrelse med Hyrdebakken. Bestyrelsen består af 5 forældre - og 2 medarbejder repræsentanter.
DEN GODE START FOR DIT BARN
For at give dit barn den bedst mulige start på børnehavelivet er det vigtigt, at du kommer på besøg sammen med dit barn inden opstart. Ligeledes er det vigtigt, at du sætter tid af til at køre dit barn ind, så det får en stille start med korte dage.
PRAKTISKE TING I HVERDAGEN
Når du afleverer og henter dit barn skal du flytte dit barns magnet, som er på tavlen i garderoben.
Vi ser gerne, at dit barn er her senest kl. 9.30 medmindre der er en anden aftale. Når du afleverer og henter dit barn, skal du sige godmorgen eller farvel til en medarbejder.
Giv endelig dit barn praktisk tøj på, der kan tåle at blive brugt og blive beskidt. Barnet skal have hjemmesko, regntøj, gummistøvler og skiftetøj, der kan opbevares i børnehaven. Snore og lign skal fjernes fra overtøj og flyverdragt. Barnet må ikke bruge halstørklæde.
LEGETØJ
Dit barn må gerne have eget legetøj med om fredagen, men det er på eget ansvar. Det er en god ide at skrive navn på.
Cykler og løbecykler må gerne medbringes hver dag, men husk cykelhjelm.
FØDSELSDAGE
Når børnene har fødselsdag, vil vi gerne fejre det. Nogle gange fejrer vi det i børnehaven, andre gange tager vi hjem på besøg med hele stuen. Det aftales i hvert enkelt tilfælde, hvor og hvordan vi fejrer barnet. Vi sørger for, at det bliver en festlig dag.
MIDDAGSSØVN
Hvis dit barn har brug for at sove lidt efter frokost, kan det aftales med stuen.
MORGENMAD OG MADPAKKE
Vi serverer økologisk morgenmad fra kl. 6.30-7.15. Morgenmaden består af cornflakes, havregryn og boller med ost marmelade eller frugtpålæg.
Forældrebestyrelsen har fravalgt madordning, så derfor skal dit barn selv have madpakke med.
Dit barn skal medbringe en madpakke hver dag til frokost. En sund og nærende madpakke – det er barnets brændstof til at indgå i leg og fællesskaber. Derudover skal der medbringes en frugtmadpakke, som også skal indeholde brød. Husk navn på madkassen.
FRAVÆR OG SYGDOM
Hvis dit barn er syg, holder ferie eller ikke kommer af andre årsager, bedes du melde det på aula. Ved sygdom må børnene ikke komme så længe de smitter andre, og deres almene tilstand er sådan, at de ikke kan følge børnehavens daglige aktiviteter.
FERIE OG FÆLLESPASNING
Når vi nærmer os en ferie, vil du blive bedt om at udfylde en ferieseddel på AULA, på den måde kan vi planlægge, hvordan vi bruger vores personaleressourcer bedst.
I sommerferien, juleferien og dagen efter Kr. Himmelfartsdag vil der være fællespasning med Hyrdebakken. Hvor vi på skifte vil være i Æblehaven og Hyrdebakken.
Vi glæder os til at lære jer at kende…